onsdag 3. desember 2014

Vekt 9 uker

Igår var vi hos veterinæren med valpene for å veie dem og litt sosialisering. Mia veier 4,75 kg og Hexa 4,1 kg.  
Vi har også vært på hundeklubbene og trent. Jeg synes Mia er kjempeflink, eter gobiter og leker til tross for mange hunder og bjeffing :) 
Når jeg trener så har jeg to lyd som alltid gir belønning (ball, leke eller godbiter) ordet BRA og KLIKK. Ellers til daglig bruker jeg jo masse søte ord flinke, søtis, duktig, snuttis, flinkelinke... ja sånne tussete søte ord som jeg bare må si fordi jeg er så glad i hundene ;) Mia responderer på BRA nå, hun skjønner at det blir noe godt. Klikkelyden må vi jobbe litt mere med :) 
På hundeklubben så trener vi bare på lek, spise godbiter, kontakt, se på andre hunder og at hun følger etter meg... ja sove litt på fanget gjør hun også ;) Hjemme belønner jeg at hun springer inn i buret, sitt, ligg, stå, kontakt,  håndtarget og respons på navnet. Gleder meg til hun begynner å "våkne" og tilby masse frivillige, artige atferder som jeg kan belønne :) 
Rejsa og jeg trener på innkalling med stå og ligg, fremadsending, tungapport (vill ha galopp hele veien inn til meg) og hals.
   
Ellers er vi på tur i skogen, nabolag og byen med valpene. Jeg og Rolf-Rune prøver og dele dem så mye som mulig, men igår var vi i skogen sammen med alle hundene, vi har akkurat fått litt snø og det synes valpene var stas :) Som regel når jeg er på tur i skogen så styr vi unna sti og vei, jeg synes det er viktig at de lær seg å ta seg frem i litt vanskelig terreng. Når det er kaldt ute og det blir litt lengde på turene får valpene sitte på fanget litt, noe Hexa synes er unødvendig ;) 


Rolf-Rune og Hexa :)


Meg og Mia :)
Hvor Rejsa og Vilot var på bildene er uvisst, sikkert glade for å ikke ha en valp springende rundt føttene :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar